Værstat mottok 12. mai brev fra Klima- og miljødepartementet (KMD) som opphever Meteorologisk institutts (MET) vedtak om hemmelighold av dokumenteret vedrørende virksomheten i Yr.no.
Yr.no er et samarbeid mellom statsmediet NRK og det politisk styrte MET. Tjenesten publiserer diverse værdata, værmelding og en del nyhetssaker gjennom nettstedet Yr.no. Tjenesten er skattefinansiert.
Bakgrunn for saken og hemmelighold av dokumenter
Bakgrunnen for saken er omfattende endringer i nettstedet hvor en del innhold og tjenester ble «avpublisert».
Les mer om endringene i Yr.no i en egen sak: Yr.no sletter historikk og funksjonalitet
Værstat ønsket innsyn i vurderingene og beslutningene vedrørende denne «avpubliseringen» (begjæring sendt 21. oktober). Senere ble det også sendt en generell innsynsbegjæring i styrevirksomheten til Yr etter avslag om innsyn (sendt 21. desember).
NRK vedtok hemmelighold etter et NRK-unntak i offentlighetsloven, og Kulturdepartementet opprettholdt hemmeligholdet 10. desember etter klage fra Værstat.
MET vedtok hemmelighold etter Offentlighetsloven § 14-1. Paragrafen gir offentlige organer anledning til å nekte innsyn i såkalte saksforberedende interne dokumenter.
Saksgangen og opphevelse av hemmelighold
Værstat anførte at MET sine dokumenter gjennom sitt engasjement i Yr.no som det ble begjæret innsyn i verken var saksforberedende eller interne.
Dokumentene var delt med en ekstern part (NRK) og sakene det ble bedt om innsyn i var sluttførte saker.
Et viktig prinsipp i slike innsynssaker er at saksbehandlingen skal foregå uten ugrunnet opphold. Det er strenge krav til saksbehandlingstid. Værstat har måttet purre gjentatte ganger, og saken ferdigbehandlet kort tid etter at Værstat klaget inn saksbehandlingstiden til Sivilombudsmannen.
KMD argumenterte med at saken var prinsipiell grunnet usikkerhet rundt det rettslige grunnlaget for offentlighetsloven ved organiseringen av Yr.no. Organiseringen er et samarbeid mellom et statlig forvaltningsorgan (MET) og et aksjeselskap eiet av Kulturdepartementet (NRK).
Det tok KMD nesten fem måneder å vurdere samarbeidsformen. Værstat fikk fullt gjennomslag for sin anførsel om at MET og NRK måtte regnes som separate organer gjennom samarbeidet i Yr.no. Det ble konkludert med at §14-1 ikke kan anvendes for hemmelighold av dokumentene.
Følgende konkluderte KMD:
Etter departementets syn åpner derfor ikke offentleglova for at et forvaltningsinstitutt og et aksjeselskap kan operere som et felles organ i en bestemt sak, men samtidig opprettholde organiseringen som to ulike typer organ. Heller ikke er det mulig å endre dette gjennom en avtale.
På denne bakgrunn har Klima- og miljødepartementet kommet til at MET og NRK når det gjelder Yr-samarbeidet ikke kan anses som ett og samme organ etter offentleglova § 14 første ledd, og at de aktuelle dokumente derfor ikke kan unntas offentlighet som organinterne.
Videre saksgang
Etter KMD sitt vedtak om opphevelse MET sitt vedtak om hemmelighold av dokumentene, så blir nå saken sendt tilbake til MET. MET må nå behandle innsynsbegjæringene på nytt i lys av avklaringen om at unntaket i §14-1 ikke kan anvendes.
Det er likevel ikke gitt at Værstat får innsyn i alle dokumentene det er blitt bedt innsyn i. Dokumenter kan bli holdt hemmelige med basis i andre unntak, som §15 vedrørende råd og vurderinger mellom organer.
Det vises også til §13-1. Her gjøres det en oppsiktsvekkende påstand fra KMD (Værstat har gulet ut tekst):
Opplysninger kan også omfattes av taushetsplikt for ansatte i MET etter forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 2, dersom det vil kunne skade NRK om opplysningene kommer ut.
Værstat stiller seg undrende til hvorfor det er relevant om opplysninger er skadelige for NRK eller ikke i vurderingen om hemmelighold av dokumenter.
Værstat sin vurdering
Praksisen med fjerning av innhold som er finansiert av skattebetalere er oppsiktsvekkende og behøver uavhengig kontroll og offentlig innsyn.
Samarbeidet mellom statsmediet NRK (som angivelig uavhengig maktkritisk presse) og MET som politisk underlagt fagorgan, ser ut til å være rotete. Dette samrøret kan rokke ved tillitten til begge organer.
Etter Værstat sin mening er eneste måte å skape tillitt i denne saken åpenhet – å frigjøre dokumentene som NRK og MET ønsker å holde hemmelige.
Det burde ikke være relevant om opplysninger kan skade NRK eller ikke.
Støtte Værstat?
Liker du innholdet i denne artikkelen, og vil lese mer om værstatistikk?
- Følg Værstat på Facebook, Twitter eller meld deg på nyhetsbrev for å bli minnet på når Værstat er ute med nytt innhold!
- Ønsker du å støtte Værstat økonomisk og bidra til flere slike artikler? Gi donasjoner på Vippsnr. 647594, eller les om muligheter for regelmessige bidrag.
Illustrasjonsbilde: 197755030 © Transversospinales | Dreamstime.com

