NRK Dagsrevyen med feilaktig påstand om Svalbard. Unnlater å korrigere.

Værstat mottok flere henvendelser om en påstand om Svalbard i værmeldingen på Dagsrevyen 19, 27. mai. Påstanden er oppsiktsvekkende, og Værstat har undersøkt den nærmere.

NRK fremsatte følgende påstand om Svalbard i Dagsrevyen 19:

Det ble målt 10,9° på flyplassen i dag. Så varmt har det aldri vært målt siden flyplassen åpna i 1975.

Skjermbilder fra NRK Dagsrevyen 19, 27. mai 2022. Påstanden ble fremsatt fra 25:33.

Undersøkelse av faktiske forhold

Har man fulgt Værstat sin Svalbardstatistikk, så kan man raskt konstatere at påstanden ikke har rot i virkeligheten.

For å undersøke påstanden nærmere og dokumentere at den er usann, så kan vi bruke grafen som viser temperaturverdier per dag (filtrert på høyeste temperatur):

Makstemperaturverdier per dag, Svalbard lufthavn 01.08.1975-28.05.2022. Kilde: verstat.no med data fra Meteorologisk institutt. Blå linje viser 10,9 grader.

Alle verdier over den blå linjen er verdier over den påståtte rekorden til NRK på 10,9 grader. (Dagen etter, 28. mai, ble det målt makstemperatur på 12,9 grader.)

Værstat antar grunnlaget påstanden baseres på at er at verdien var en rekord for mai måned isolert for målestasjonen. En riktig påstand ville være å hevde at det den 27. mai ble målt høyeste temperatur for mai måned på Svalbard lufthavn, siden man startet målingene i 1975.

Men hva med andre målestasjoner på Svalbard? Den rekonstruerte temperaturserien benytter døgnmiddelverdier fra blant annet Longyearbyen. På nettsiden verogvind.net har Bernt Lie sammenstilt begge måleseriene, og identifisert høyeste og laveste verdier per måned:

verogvind.net, Bernt Lie. Faksimile fra nettsiden per 29.05.2022

I oversikten ser vi at rekorden for mai måned er 14,3 grader 29. mai 1960. Dette målt på Longyearbyen målestasjon (altså 15 år før flyplassen ble bygget, og målingene startet der).

Dette kan underbygges ved å hente makstemperaturer per måned fra seklima.met.no (makstemperaturer per døgn er ikke tilgjengelig for Longyearbyen i denne tjenesten):

Faksimile fra seklima.met.no, makstemperatur for Longyearbyen (SN99860) for mai måned 1960

Tilsvar fra nyhetsredaksjonen i NRK

Værstat ønsket å få tilsvar fra NRK angående fremsettingen av den usanne påstanden i Dagsrevyen, og tok derfor kontakt med redaksjonssjef i NRK Dagsrevyen Hanna Thorsen.

Henvendelsene ble ikke besvart før etter saken ble publisert.

Følgende tilsvar ble mottatt 30. mai 2022 (Værstat sin utheving):

Vi har gått en runde med meteorologene, og det det korrekte er at de 10.9 gradene fredager de høyeste temperaturene som er målt i mai måned ved målestasjonen Svalbard lufthavn. Altså ved flyplassen. På dette stedet har det vært målinger i mai fra og med 1976. Vi ser at vi burde presisert at dette var for mai måned, iom at dette kan misforstås.

Fredagens 10.9 grader ved Svalbard lufthavn er for øvrig allerede historie, overskredet med god margin av maksimumstemperatur på 12.9 grader ved samme målestasjon i går.

NRK svarer ikke på om de vil korrigere denne feilaktige påstanden. Værstat mottok ikke svar på hva NRK vil gjøre for at slik feilinformasjon ikke spres i fremtiden.

12,9 grader er heller ikke noen stasjonsrekord for Svalbard lufthavn, men øker høyeste makstemperatur for mai måned isolert.

Værstat sin vurdering

Følgende konklusjon ble gjort av Værstat. Konklusjonen ble sendt til Thorsen, og er i skrivende stund ikke kommentert eller motsagt:

«Dersom jeg ikke mottar svar innen i morgen [29. mai 2022 red.anm.] ettermiddag må jeg anta følgende:

  1. NRK akter ikke å gjøre noe for å rette opp i den kategoriske feilaktige påstanden som ble presentert i Dagsrevyen 27. mai vedr. angivelig temperaturrekord for Svalbard lufthavn.
  2. NRK vil ikke foreta seg noe for å hindre at slik spredning av feilinformasjon skjer i fremtiden.

For meg så fremstår saken som at den kan vise manglende kvalitetssikring av faktaopplysninger som presenteres i Dagsrevyen. Det ser også ut til å være manglende refleksjon rundt alvorligheten rundt det å fremsette feilaktige påstander.

Jeg mener det er spesielt viktig når man er et politisk kontrollert medie (gjennom eierskap og finansiering), at man jobber aktivt for å beholde legitimiteten i det man gjør.»

Værstat mottok tilsvar etter publisering. Der innrømmer NRK at påstanden er feil, men velger ikke å besvare spørsmålene Værstat stiller.


Oppdatering 30.05.2022: Saken er oppdatert med tilsvar fra NRK som ble mottatt etter publisering av saken.


Støtte Værstat?

Liker du innholdet i denne artikkelen, og vil lese mer om værstatistikk?

  • Ønsker du å støtte Værstat økonomisk og bidra til flere slike artikler? Gi donasjoner på Vippsnr. 647594, eller les om muligheter for regelmessige bidrag.

3 kommentarer

  1. Drette er ikke noe nytt, dessverre.

    NRK feilinformerer om kulderekorden fra 1983 i en artikkel i mars. Journalisten skriver i uthevet skrift at; den 21. juli 1983 ble det på Vostok målt 89,2 minusgrader, det kaldeste noen gang på jorden. https://www.nrk.no/urix/ekstrem-varmebolge-i-antarktis-og-arktis-1.15900495

    Men i 2018 ble det målt – 98,6 grader.
    https://www.aftenposten.no/verden/i/bK2JXA/forskere-har-funnet-ny-kulderekord-i-antarktis-986-grader

    Det ble også satt rekord i det samme området i 2013 på -93 grader
    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pzjjX/dette-er-verdens-kaldeste-sted

    En venn av meg tipset NRK om dette samme dag artikkelen kom, men ingen respons og ingen endring. Jeg tok selv og sendte en vennlig epost til journalisten bak artikkelen noen dager etter, men ingen respons. Jeg sendte han en ny epost til han fire dager etter det og spurte om han hadde mottatt eposten, men jeg hørte aldri noe fra ham og artikkelen ble aldri rettet.

    Skulle NRK redaksjonen eller journalisten mene at det er jeg som tar feil, så burde de i det minste si i fra, men dette bare er èn av en lang rekke klimaartikler fra NRK hvor jeg lurer på om NRK bevisst feilinformerer. Det er heller ikke første gang de informeres om feil uten å rette det opp.

    NRK er en statsfinansiert og skattebetalt nyhetsorganisasjon som også er en av aktørene bak faktisk.no, så man må jo kunne forvente at rett skal være rett, men ikke når det gjelder klima ser det ut til.

  2. Ja, vi opplever slike ting fra den kanten jevnlig. Hvorfor har NRK en agenda som dette mon tro?

Noe å tilføye eller spørsmål? Kommenter her.