NTB korrigerer sak – «vi har slurva»

NTB skrev en sak om oktoberværet som ble publisert 1. november.

Saken fikk spredning med blant annet nettsaker i Drammens Tidende, Aftenposten, ABC-nyheter (lenket til arkiverte nettsider).

I saken ble det fremmet en påstand om at årets oktober var 3. våteste og 8. varmeste «noensinne»:

Ifølge månedsrapporten Været i Norge var oktober den 3. våteste og 8. varmeste oktober noensinne.

Som dokumentasjon på påstanden ble det lenket til en kopi av rapporten på NTBs egen harddisk. Slik sett hadde ingen mulighet til å ettergå påstanden.

Faksimile fra Aftenpostens nettsak som videreformidlet NTB-melding. Arkivert 02.11.2021 kl. 08.39

Hva sier kilden?

Værstat måtte lete frem kilden selv, og det viste seg å være en rapport skrevet av Meteorologisk institutt (MET).

Følgende opplyses som kan kaste lys over NTBs påstand:

På landsbasis falt det 50 % mer nedbør enn normalt, og måneden er den 3. våteste oktober-måneden i en serie som går tilbake til 1900, bare slått av 1983 og 1967.

(…) måneden ble den 8. varmeste i en serie som går tilbake til 1900. 1961 er varmest med 3,5 °C over normalen (…)

MET har altså ikke fremmet påstanden om «noensinne», men viser til en dataserie som går tilbake til 1900. Altså 122 år med beregnede nedbørs- og temperaturmånedsverdier for Norge som helhet.

NTB: «…vi har slurva»

Værstat tok kontakt med NTB for å forstå hvordan medieaktøren kunne fremme en slik påstand, og hvordan dette kan kunne skje.

NTBs nyhetssjef Hilde C. Kristiansen svarer følgende:

Ser ut til at det har gått litt fort her og at vi har slurva. Har derfor sendt ut en ny versjon av saken i dag som også har riktig lenke.

Senere presiseres følgende om hvordan NTB følger opp med korrigering av meldingen:

Vi har varslet våre mediekunder slik: «Sender ut sak fra mandag på nytt med følgende rettelse: Noensinne rettet til på 120 år. Lagt til riktig lenke.».

Aftenposten rettet saken, men hva med de andre?

Tirsdag kveld har Værstat gått gjennom de noen av de publiserte nettsakene som videreformidlet den slurvete NTB-meldingen.

Aftenposten har rettet saken og lenken, mens Drammens Tidende og ABC-Nyheter valgte å ikke rette saken etter NTB varslet om feilene (saker arkivert tirsdag kveld).

Drammens Tidende og ABC-Nyheters kunder får derfor fortsatt servert feilaktige påstander fra NTB, selv etter at NTB har varslet om feilen.

Værstat sin refleksjon

NTB er en dominerende medieaktør som videreformidler et stort antall meldinger til norske medier.

Selskapet er eiet av blant annet lokalaviskonsernet Amedia (som eier Drammens Tidende), Aftenposten og NRK (samt et større antall mindre aksjonærer).

Det er betenkende å se hvordan det tilsynelatende mangler kvalitetssikring av hva som publiseres, hvordan korreksjonspraksisen fungerer.

Kan vi stole på at NTBs saker er kvalitetssikrede og at eventuelle feil rettes opp hos NTBs kunder?


Støtte Værstat?

Liker du innholdet i denne artikkelen, og vil lese mer om værstatistikk? Følg Værstat på facebook eller MeWe eller meld deg på nyhetsbrev for å bli minnet på når vi kommer med nytt innhold!

Ønsker du mer slikt innhold? Les om hvordan Værstat finansieres og om muligheten til å bidra økonomisk her.

Noe å tilføye eller spørsmål? Kommenter her.